Gymsokkhelt

En dag i september
"Hva er det meste du har veid", spr damen med skjema.
Jeg retter meg opp i stolen og tenker at det vet jeg faktisk ikke, jeg har aldri veid meg nr jeg har p det verste. Bare i nedgangfaser. S jeg slenger ut et tall og hun noterer.
"Og du er hvor hy?" 163 svarer jeg.
Hun noterer igjen.
"Hva er grunnen for at du er her?" Hun gltter opp fra skjema.
"Det er jo disse famse fem kilo for mye da, og kanskje litt til jeg nsker f gjort noe med"
"Hmmm"
"Og jo, selvflgelig, for livskvaliteten sin skyld."
"Ja, det er vel aller viktigst, ikke ndvendigvis om du veier 60 eller 65"

Joda, selvflgelig, livskvalitet. Vre sunn, vre snill mot kroppen. Ikke proppe i den raffinert sukker og farlig fett.
Absolutt (og s er det jo proppet med disse fle kaloriene da, alt som egentlig er godt).

Det er tid for mling og veiing, tett fulgt av et ganske heavy wake up call. For min bedagelige trening og halvhjerta sunne kost har frt til at jeg sinnsykt sakte har polstra kroppen med mer enn fem kilo for mye. Nr faen skjedde det? Damen med skjema smiler til meg og sier at jeg har kiloene veldig bra fordelt. Takk skarru ha, det hjelper pent lite n, tenker jeg og prver meg p et smil. Det svikter.

Selv om dette gav meg et wake up call s tok det meg nye fire uker fr jeg virkelig forstod at jeg slanking ikke er det som gjelder, det er livsstilendringer. For med slanking kommer kiloene gjerne tilbake, sakte, men sikkert. Been there, done that, og alt det der. Nei, n var det nok av unnasluntring og drlige unnskyldninger. Det var bare innse, jeg kan ikke spise hva min venninne med urettferdig hy forbrenning kan.Jeg har moderat (tror til og med den er lav) forbrenning. Kjedelig, men helt klart levbart. Det handler om vre bevisst sin egen begrensing.

S, hva innebrer s denne livsstilendringen?
Kort oppsummert:
- Det er langt strre fokus p nytteverdien av ulike matvarer, hva de gjr med kroppen og hvordan man br sette sammen mltider.
- Porsjonskontroll, og kjenne etter nr jeg er faktisk er mett.
- Trening, noe jeg alltid har gjort, men m legge inn et ekstra gir. Alle monner drar, g opp trapper i stedet for heis er ett av disse valgene.
- Alkoholbegrensing. Jeg er ung og gern, s drikke meg full er vanskelig unng. Men jeg kan ta noen smartere valg, og jeg trenger ofte ikke den mengden jeg lett kan skylle i meg.
- Fiskemiddager, 2-3 ganger i uka. I tillegg til fiskeplegg og omega-3 kapsler.
- Grovt, fiberrikt og lett.


Jeg fler meg litt som en superhelt, med nye, uante krefter. Det kommer nok tidvis til fles som en kamp gjennom ild oggloheite kll, men man m ta et valg. St p stedet hvil, med yoghurtisboksen (yoghurt er jo sunt?) og st deprimert foran speilet. Eller, jeg kan faktisk gjre noe med det.

Jeg velger det siste.Jeg er endelig klar.
Og jeg gleder meg!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

gymsokkbaby

gymsokkbaby

26, Oslo

Lpegaledama - finner terapi og ikke minst glede i lange lpeturer. Mitt nye fokus i 2010 er ke kondisjonen, styrke og utholdenhet desto mer s jeg etterhvert kan lpe en hel maraton. Som bonus fr jeg er sterk og sunn kropp, s snart kaster jeg vekta. Det er viktig godta seg selv, ikke leve etter et imaginrt bilde skapt av media.

leser denne bloggen N

Kategorier

Arkiv

hits