Ikke-responderende til trening?

Etter ha lest en artikkel i siste utgave av iForm (som jeg selvflgelig ikke har for hnden n), s slo det meg: jeg er delvis en ikke-responderende. Der andre kanskje bare trenger ta n kt, m jeg gjerne ta to for f samme utslag. Jeg m bevege meg ekstra mye i hverdagen i tillegg til trening(velge trapper over heis, g av et buss-stopp for tidlig) for f den utellingen andre fr ved kun trene. Nr jeg leser artikler om "se, s lett er det slanke seg" blir jeg provosert. Nettopp fordi det ikke er like lett for alle. Som regel gr tipsene ut p spise lett, grovt og fiberrikt, samt det riktige fettet man fr gjennom blant annet fisk og unng for mye kjtt. Drikke vann og styr unna lettbrus og andre lett-stsaker. Check, check check check! Jeg gjr alt, absolutt alt. Og likefult s har vekta sttt stille de to siste ukene.

Jeg m g meg selv i smmene, eller matinntaket i smmene. For det er jo ikke treninga det str p, hvor er det det sniker seg inn de kaloriene som spenner bein p treningen min? Jeg tror det er en kombinasjon av flere rsaker:

1) Jeg m slutte smspise plegg nr jeg lager med frokost/lunsj. Selv om en ekstra osteskive eller to virker uskyldig s vil det i det lange lp ikke vre gunstig. Selv med lettost kan jeg fort f i meg 100 kalorier ekstra om jeg gjr dette 2-3 ganger i lpet av en dag. Ops da.

2) Kun spise 1 middagsporsjon, og vil jeg ha mer fr jeg forsyne meg av grnnsakene eller bare spise et eple til dessert.

3) Er jeg virkelig sulten, eller er jeg kanskje bare trst? Noen ganger s mikser kroppen sammen signalene.

4) Tygg maten saktere og vr mer konsentrert p at jeg faktisk spiser, men samtidig, spis for leve ikke lev for spise!

5) Planlegg middager, sk opp sunne matoppskrifter og ha en viss oversikt over kcalinnhold i disse. Ikke fordi jeg teller kalorier til punkt og prikke, men det er greit ha et grovt overslag i hodet for kunne ha en viss form for kontroll.

6) Selv om jeg trener s betyr det ikke at jeg kan ke matinntaket, det skal vre som normalt. Det er da regnestykket gr i minus og forandringene kommer.

Sist, men ikke minst:
7) Ikke gi opp!

S fr vi se nr jeg skal veies og mles omto uker hvor mye denne bevistgjringen har hjulpet meg.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

gymsokkbaby

gymsokkbaby

26, Oslo

Lpegaledama - finner terapi og ikke minst glede i lange lpeturer. Mitt nye fokus i 2010 er ke kondisjonen, styrke og utholdenhet desto mer s jeg etterhvert kan lpe en hel maraton. Som bonus fr jeg er sterk og sunn kropp, s snart kaster jeg vekta. Det er viktig godta seg selv, ikke leve etter et imaginrt bilde skapt av media.

leser denne bloggen N

Kategorier

Arkiv

hits