Slankestress

Veiedag i dag og vekta var urovekkende grei. Onsdag skal jeg f sjekket fettprosenten og den er jeg i grunnen langt mer spent p.

Det er helt tydelig at trening og et sunt kosthold er tingen. Ordet diett er kun angstfremkallende og er et sikkert kort spille med om man nsker sprekke snn cahalvveis, kaste alle forsetter p dr og velte seg i en orgie av fett og sukker. Eksempelvis s spiste jeg en srdeles godt biffmltid i gr og hadde is til dessert, en diett ville ha nektet meg de ovnsbakte potetene og gjort at jeg hadde sittet storyd, og misfornyd, mens jeg s p de andre kose seg med isskla. N holdt det med n normalmiddagsporsjon og en lite skl is vel og merke, men jeg var godt fornyd. Stresser man konstant over hva man putter i seg vil kroppen reagere negativt. I flge KK sitt helsemagasin KK-kropp s har stress en direkte effet p vekten:
Grethe Sta Birketvedt, lege ved Overvekssenteret p Aker Universitetsykehus, forklarer det slik:
- Nr du fr en emosjonell reaksjon p det du spiser, hisser du opp hormonene i kroppen, slik at disse kommer i ubalanse. Birketvedt legger til at:
- Appetitthormonet leptin ker nr du spiser med emosjonell pvirkning. Nr du nyter det du spiser, fordyes ogs maten annerledes og bedre.
Enringsfysiologen Ellen Magrethe Hovland ved Opplysningskontoret for meieriprodukter er p langt vei enig:
- Hvis du spiser nr du er stresset, vil kroppen ofte overse metthetssignalene kroppen sender ut. dermed ker risikoen for overspise.

S er du en av dem som er p crash-diett, som kun kan spise utvalgte matvarer eller har et minimalt kaloriinntak, stress ned. Senk skuldrene og tenk etter: Vil du ha det slik resten av ditt liv? Panisk slaking hver tredje mned nr du har gtt opp de kiloene du gikk ned? Det gidder ikke jeg mer. Derfor spiser jeg sunt, fornuftig, men det er ogs rom for kose seg uten for store samvittighetskvaler.


Treningsplan for denne uka

Mandag:
Raggajam (dansetime)
Tirsdag: Intervall eller langlping p tredemlle
Onsdag: Styrke og kondisjon (Curves)
Fredag: Styrke og kondisjon (Curves)
Lrdag: Intervall eller langlping p tredemlle


Det hres kanskje mye ut, men det er dette som gir meg energi, overskudd og glede. Jeg er helt hekta p flelsen jeg fr etter jeg har trent, det er den som fr meg ut av sofaen nr den er, p mystisk vis, smurt med sofalim.

2 kommentarer

Kamilla Haaland

02.feb.2009 kl.11:36

Skulle virkelig nske jeg ogs klarte komme meg p treningssiden. Har ikke trent p to r! :( Orker bare ikke..

gymsokkbaby

02.feb.2009 kl.11:43

Et tips, begynn i det sm. Ikke begynn med fem kter i uka som meg, det er et niv jeg har jobbet meg opp til. Begynn med to og finn noe du liker. g turer med en venninne kan vre ett tips :)Trening er ikke noe man skal kun gjre for bli slank, slanke mennesker br ogs trene. Det gir voldsomme helsegevinster ;)

Skriv en ny kommentar

gymsokkbaby

gymsokkbaby

26, Oslo

Lpegaledama - finner terapi og ikke minst glede i lange lpeturer. Mitt nye fokus i 2010 er ke kondisjonen, styrke og utholdenhet desto mer s jeg etterhvert kan lpe en hel maraton. Som bonus fr jeg er sterk og sunn kropp, s snart kaster jeg vekta. Det er viktig godta seg selv, ikke leve etter et imaginrt bilde skapt av media.

leser denne bloggen N

Kategorier

Arkiv

hits