Dommedag

Slik flte jeg det nr jeg vknet, med en stor klump i magen og nrmest hjerte i halsen: tid for inbodysannheten. Hvordan ser jeg egentlig ut p innsiden? Ser for meg den personlige trenerens "hmmmm" og "tjaaaaas", mens han inngende studerer resultatet med en bekymret mine. Fr han ser p meg og sier at jeg nok br g ned i vekt ja. En god del ogs. Dette var virkelig ikke bra.

Tuslet ut pbadet og tenktedet kunne vre lurt kontrollveie seg litt, snn for sikkerthetsskyld. Kunne jo hende inbodyvekta viste noe heeelt annet en hva baderomsvekta mi gjr.Fikk sjokk. Snn at jeg faktisk mtte prve veie meg 5-6 ganger. Den viste det samme tulletallet, gang p gang. Hallo, opp 1.5 kilo p halvannen uke? Serist? Det kan ikke vre fett. Jeg nekter! Tok frem mlebndet. Nyaktig de samme mlene som 1.5 kilo siden, mtte ikke engang stramme rundt livet for at den skulle vise 65. S hva i alle dager er disse 1.5 kiloene, vann? Tenker litt etter. Jeg har faktisk trent sammenhengende siden onsdag. Hmmm... burde kanskje ikke tatt den joggeturen i gr. Oh well.

Men, nok utenomsnakk, over til de harde, kalde faktaene som ble spydd ut av printeren p under ett minutt:

Fettmasse: 14.6 kg(referanseomrde 11.4 - 18.3) - denne skal ned, ned ned!

Fettfri kroppsvekt: 43.2 (fettfri kroppsvekt uten skjelett, alts muskler)
Fettfri masse: 46. 0 (Fettfri masse bestr av vekten av de gjenstende komponentene i kroppen nr kroppsfett er ekskludert fra kroppsvekt.)- Usikker p referanseomrde, str ikke oppgitt.

Muskelmasse: 25.1 (referanseomrde 21.7 - 26.5) - tommel opp, mem kan bli enda bedre selvflgelig.

Vske samlet inni cellene: 20.8 (referanseomrde 18.0 - 22.0) - jeg hadde godt balansert dem, det er bra.
Vske smalet utenfor cellene: 12.9 (referanseomrde 11.1 - 13.5)

Obesity Degree: 106 (referanseomrde 90-110) - jeeej, jeg ekke feit, hehe.

Visceral Fat Area, fettet rund buken: 50.5 (InBody definerer adominal fedme som VFA p mer enn 100 cm2). Ser bra ut dette da?

Hvilestoffskifte: 1363 - jeg trodde faktisk jeg var nede p 1250, s det var bra.

Muskelsammensetning: Jeg er innenfor normalen stort sett hele veien, men er litt sterkere i hyre arm og litt sterkere i venstre ben. Fikk ogs en liten hake p muskulr overkropp. Hoho. Ellers s alt "veldig bra ut" i henhold til PT. Jeg ligger p idealvekta mi (go figure), men kan helt fint bytte ut fett med muskler. Alts, ned med fettmassen, opp med muskelmassen.

Helsescore: 81 poeng. Utgangspunktet her er sammensetning av fett og muskler. Jo mindre kroppsfett og mer muskelmasse, desto hyere vil tallet vre. (Referanseomrdet 70-90 indikerer ennormal sunn kroppstype, mens over 90 er en "robust kroppssammensetning med velutviklet muskulatur".)

Jeg velger legge ut begge skjemaene nr jeg har tatt en ny test om 3 mneder. Mye gyere nr man har noe sammenligne mot.

S, ml de neste 3 mnedene?

1. Korrigere at jeg er sterkere i hyre armen. Dette kan gjres ved bruke venstrearmen mer aktiv i det daglige, samt starte alle styrkevelser med venstrearm.
2. Korrigere at jeg er sterkere i venstre ben. Samme prosedyre som over.
3. F ned kroppsfettet. Jeg ligger nyaktig midt p normalen n, hadde vrt fint g ned 1-2-3 kilo i fett og bytte med muskler.
4. ke helsescore, fint f den et par poenger oppover, nrmere 90 er bra. Over er utrolig bra.
5. Spise i trd med PT-ens anbefalinger, svimlende 2000 kcal per dag om jeg trener 5 dager i uken. siden jeg ofte kommer litt hyere p kaloriene i helgene tenker jeg at 18-1900 er bra i ukene. Slutte pine meg selv ned til 1500 kcal. Ikke at jeg skal finregne kalorier, men jeg gjr alltid automatiske overslag i hodet. Hvorfor s "hyt"? Fordi, da har jeg mer overskudd til trening, noe som betyr bedre muskler og mitt stoffskifte vil trolig ha godt av det ogs. S ja, det var faktisk godt bli betrygget at jeg egentlig ikke spiser mye, selv om jeg lenge har flt det snn.

26 kommentarer

Maplesyrup

26.okt.2010 kl.10:31

DER ser du:D Hper inbodytesten ble en stor opptur for deg, dette s jo kjempebra ut!

For moro skyld mtte jeg finne frem min gamle test og se p mine verdier. Vi har samme helsescore, 81 poeng ;) Kjente jeg ble litt inspirert til ta en ny test jeg n, s jeg kan sammenligne:)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.10:52

Maplesyrup: Ja, men du hadde nok en laaangt bedre fettprosent enn meg, hihi ;) Min er tlig, men skal bli bedre. Satser virkelig p en skikkelig inbodyopptur om 3 mneder.

Ta en ny test, jajaja. Er jo veldig gy sammenligne :)

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.10:55

Dette var jo dritbra resultater!!! Du hadde da ingeting bekymre deg for??? Og fettmassen er jo helt super slik jeg ser den i forhold til referanseverdien??? Og du ligger p idealvekten, ingenting kan vel vre bedre enn det:) Tommel opp for gode resultater synes jeg:) Ble skikkelig gira p ta den selv n, m, m, m f bestilt time!

Blir spennende se eventuelle endringer om tre mneder:)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.10:59

SpisElskLev: Jeg er ganske misfornyd med fettmassen, syns den er for hy, men ellers er jeg veldig fornyd. Leste n at en helsescore p over 80 er bra for jenter. Oppmot 90 er knallbra. Alt over 90 er for idrettsutdvere/fitnessfolk. S jeg tenker at det hadde vrt stilig f helsescoren opp til snn 85-87. Det er mlet mitt :)

Ja, ta den. Du kommer til f fantastiske resultater. Jeg bare vet det!! :)

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.11:20

Alt over 90 kan vi nok med andre ord ikke forvente oss, da vi er normale mennesker:) Et ml opp mot 90 er jo veldig veldig hyt. Kanskje heller legge seg mot 84, MAKS 85? Man skal jo ha et liv ved siden av ogs:) Tenk hvor mye fitnessfolk og idrettsutvere jobber for komme til 90. At du har kommet til 81, er jo virkelig superbra! Hva skal fettmassen ideelt sett ligge p? Jeg mener, for normale, ddelige mennesker?

Disarmed

26.okt.2010 kl.11:28

Du, dette var jo kjempebra! Er jo tydelig at du er sterk og fit, noe som er mye viktigere enn om du har gtt opp litt i vannvekt. Vil jo heller ha en stram, sprek og definert kropp enn en dvask uten noen muskler? St p videre, sikkert motiverende med en slik test! Men er det ikke fryktelig dyrt?

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.11:29

SpisElskLev: kei, takk for at du er realistisk. Fr jeg den opp mot 84-85 skal jeg vre dritfornyd! :)

Jeg tror ikke det er bra for kvinner f for lav fettmasse, det gr jo utover fruktbarhet og jeg driver heller ikke med fitness. S, ser for meg et par kilo ned kanskje? Bytte ut 1-2 kilo fett med muskler i frste omgang, s fr vi se om det er realistisk kunne bygge mer muskler. Vekta kan jeg jo bare kaste skjnner jeg. Er redd jeg vil f en drlig bmi etterhvert :P

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.11:52

Disarmed: Det var kjempemotiverende og helt forferdelig resultat fikk jeg ikke nei. Er tydelig sterk, men kan bli eeenda sterkere. Tjohoo.

Kostet 450 p Elixia :)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.11:52

SpisElskLev: Kom til tenke p det, kanskje jeg kan skylde litt av fettmassen p ...ehm... store fordeler? Hehe. Er jo bare fett og kjertler der, haha ;D

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.12:26

Definitivt!! Tenk om du hadde vrt a-cup. da kunne du sikkert ha havnet p 1 kilo mindre i fett. Men det vil du vel ikke!?!?! haha;)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.12:31

SpisElskLev: Hahaha, jeg kan leve i den blinde trua :P Uansett, googlet litt og ser at normalt, slanke jenter ligger p omtrent 12 kilo i fettmasse, s da har jeg ett ml: 12 kilo i fettmasse. De 2 kiloene skal byttes ut med muskler, hper jeg :)

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.13:34

Det blir null stress. Du jobber jo s hardt, at kan ikke du, er det lite hp for resten av oss:P Men en ting jeg har lurt p er; hvis man gr p LCHF, vil ikke dette gjre utslag p fettet man har p kroppen? I og med at man spiser s mye av det mener jeg..

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.14:10

SpisElskLev: Hvordan da tenker du p? :)

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.14:35

Nei godt sprsml.. haha.. kanskje et dumt og. Bare tenker at hvis 70 prosent av det man fr i seg er fett, ville det kanskje vises under fettprosent eller viseralt fett etterhvert, men i det jeg skriver det, hrer jeg selv hvor teit det sprsmlet var, s are ignorer det. HAHA!

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.14:47

SpisElskLev: lreit! Glemt ;D

Jeg driver n og funderer p om jeg etterhvert skal kjre lavkarbo/hyfett sndag-fredag, men moderat oppkarbing lrdager. Fr s sykt lyst til ha skikkelige resultater om 3 mneder :P

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.14:52

Det er vel en del som trener ganske mye, som gjr det? Tror kanskje det kan vre lurt. Vil du ikke da "kickstarte" kroppen litt en gang i uken? Skjnner deg godt. Jeg ble s sugen p f tatt den teten nr jeg leste innlegget ditt:)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.16:30

SpisElskLev: Skal se om noen uker, akkurat n er jeg enda s ny p LCHF, at jeg m la det g en stund bare. S tenker jeg at jeg prver :)

Polleke - livet mitt

26.okt.2010 kl.19:47

Wow, for en syk maskin som spytter ut alt det der! Men gir jo et mye bedre bilde enn vekt da!

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.20:12

Polleke: Ja, jeg ble overrasket over et noe bedre resultat enn forventet. Vekt er ut, inbody er inn, hihi.

Polleke - livet mitt

26.okt.2010 kl.20:21

Hehe, ja! Jeg skal vente med inbody til tallene ikke spytter meg i trynet tror jeg :P men samtidig hadde det kanskje vrt gy se hele forskjellen! Hvor tar du inbodyveiingen?

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.21:32

Polleke: Ja, s lenge du vet at det kan brukes som et motivasjonsverkty og ikke henger deg opp i resultatet s er det kjempesmart. Noe jeg ikke tror du gjr alts. Jeg gjorde det hos Elixia, kostet 450 kr. Sjekk: bodyanalyse.no for en oversikt. Den er ikke hundreprosent oppdatert s jeg, s kan vre greit google inbody ogs pluss ditt hjemsted ogs:)

Silje

26.okt.2010 kl.21:56

Er herlig med slike veiininge innimellom...:D

Polleke - livet mitt

26.okt.2010 kl.21:58

Tusen takk for tips! Tror jeg skal vente litt! Ja og heller bruke den til slutten.

Wildepilde

26.okt.2010 kl.22:33

Sv. Ja, det har jeg ogs lest! Positivitet er fine greier, gjr dagen lysere (;

gymsokkbaby

27.okt.2010 kl.06:55

Silje: Ja, det sier litt mer enn bare badevekta gjr :D

gymsokkbaby

27.okt.2010 kl.06:57

Polleke: Ja, det er en fin mte holde vekta p hvis man tar slike veiinger hvert kvartal. Da kan man fokusere p litt andre ting, som muskelbygging osv. Jeg fikk beskjed om fikse skevhetene (at jeg er sterkere i enkelte deler av kroppen) s best som mulig for slippe skader nr jeg blir eldre (skev rygg osv). Kjekt vite snt :)

Skriv en ny kommentar

gymsokkbaby

gymsokkbaby

26, Oslo

Lpegaledama - finner terapi og ikke minst glede i lange lpeturer. Mitt nye fokus i 2010 er ke kondisjonen, styrke og utholdenhet desto mer s jeg etterhvert kan lpe en hel maraton. Som bonus fr jeg er sterk og sunn kropp, s snart kaster jeg vekta. Det er viktig godta seg selv, ikke leve etter et imaginrt bilde skapt av media.

leser denne bloggen N

Kategorier

Arkiv

hits