Dommedag

Slik følte jeg det når jeg våknet, med en stor klump i magen og nærmest hjerte i halsen: tid for inbodysannheten. Hvordan ser jeg egentlig ut på innsiden?  Ser for meg den personlige trenerens "hmmmm" og "tjaaaaas", mens han inngående studerer resultatet med en bekymret mine. Før han ser på meg og sier at jeg nok bør gå ned i vekt ja. En god del også. Dette var virkelig ikke bra.

Tuslet ut på badet og tenkte det kunne være lurt å kontrollveie seg litt, sånn for sikkerthetsskyld. Kunne jo hende inbodyvekta viste noe heeelt annet en hva baderomsvekta mi gjør. Fikk sjokk. Sånn at jeg faktisk måtte prøve å veie meg 5-6 ganger. Den viste det samme tulletallet, gang på gang. Hallo, opp 1.5 kilo på halvannen uke? Seriøst? Det kan ikke være fett. Jeg nekter! Tok frem målebåndet. Nøyaktig de samme målene som 1.5 kilo siden, måtte ikke engang stramme rundt livet for at den skulle vise 65. Så hva i alle dager er disse 1.5 kiloene, vann? Tenker litt etter. Jeg har faktisk trent sammenhengende siden onsdag. Hmmm... burde kanskje ikke tatt den joggeturen i går. Oh well.

Men, nok utenomsnakk, over til de harde, kalde faktaene som ble spydd ut av printeren på under ett minutt:

Fettmasse: 14.6 kg (referanseområde 11.4 - 18.3) - denne skal ned, ned ned!

Fettfri kroppsvekt: 43.2 (fettfri kroppsvekt uten skjelett, altså muskler)  
Fettfri masse: 46. 0 (Fettfri masse består av vekten av de gjenstående komponentene i kroppen når kroppsfett er ekskludert fra kroppsvekt.)  - Usikker på referanseområde, står ikke oppgitt.

Muskelmasse: 25.1 (referanseområde 21.7 - 26.5) - tommel opp, mem kan bli enda bedre selvfølgelig.

Væske samlet inni cellene: 20.8 (referanseområde 18.0 - 22.0) - jeg hadde godt balansert ødem, det er bra.
Væske smalet utenfor cellene: 12.9 (referanseområde 11.1 - 13.5)

Obesity Degree: 106 (referanseområde 90-110)  - jeeej, jeg ekke feit, hehe.
 
Visceral Fat Area, fettet rund buken: 50.5 (InBody definerer adominal fedme som VFA på mer enn 100 cm2). Ser bra ut dette da?

Hvilestoffskifte: 1363 - jeg trodde faktisk jeg var nede på 1250, så det var bra.

Muskelsammensetning: Jeg er innenfor normalen stort sett hele veien, men er litt sterkere i høyre arm og litt sterkere i venstre ben. Fikk også en liten hake på muskulær overkropp. Hoho. Ellers så alt "veldig bra ut" i henhold til PT. Jeg ligger på idealvekta mi (go figure), men kan helt fint bytte ut fett med muskler. Altså, ned med fettmassen, opp med muskelmassen.

Helsescore: 81 poeng.  Utgangspunktet her er sammensetning av fett og muskler. Jo mindre kroppsfett og mer muskelmasse, desto høyere vil tallet være. (Referanseområdet 70-90 indikerer en normal sunn kroppstype, mens over 90 er en "robust kroppssammensetning med velutviklet muskulatur".)

Jeg velger å legge ut begge skjemaene når jeg har tatt en ny test om 3 måneder. Mye gøyere når man har noe å sammenligne mot.

 

Så, mål de neste 3 månedene?

1. Korrigere at jeg er sterkere i høyre armen. Dette kan gjøres ved å bruke venstrearmen mer aktiv i det daglige, samt starte alle styrkeøvelser med venstrearm.
2. Korrigere at jeg er sterkere i venstre ben. Samme prosedyre som over.
3. Få ned kroppsfettet. Jeg ligger nøyaktig midt på normalen nå, hadde vært fint å gå ned 1-2-3 kilo i fett og bytte med muskler.
4. Øke helsescore, fint å få den et par poenger oppover, nærmere 90 er bra. Over er utrolig bra.
5. Spise i tråd med PT-ens anbefalinger, svimlende 2000 kcal per dag om jeg trener 5 dager i uken. siden jeg ofte kommer litt høyere på kaloriene i helgene tenker jeg at 18-1900 er bra i ukene. Slutte å pine meg selv ned til 1500 kcal. Ikke at jeg skal finregne kalorier, men jeg gjør alltid automatiske overslag i hodet. Hvorfor så "høyt"? Fordi, da har jeg mer overskudd til trening, noe som betyr bedre muskler og mitt stoffskifte vil trolig ha godt av det også. Så ja, det var faktisk godt å bli betrygget at jeg egentlig ikke spiser mye, selv om jeg lenge har følt det sånn.

26 kommentarer

Maplesyrup

26.okt.2010 kl.10:31

DER ser du:D Håper inbodytesten ble en stor opptur for deg, dette så jo kjempebra ut!

For moro skyld måtte jeg finne frem min gamle test og se på mine verdier. Vi har samme helsescore, 81 poeng ;) Kjente jeg ble litt inspirert til å ta en ny test jeg nå, så jeg kan sammenligne:)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.10:52

Maplesyrup: Ja, men du hadde nok en laaangt bedre fettprosent enn meg, hihi ;) Min er tålig, men skal bli bedre. Satser virkelig på en skikkelig inbodyopptur om 3 måneder.

Ta en ny test, jajaja. Er jo veldig gøy å sammenligne :)

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.10:55

Dette var jo dritbra resultater!!! Du hadde da ingeting å bekymre deg for??? Og fettmassen er jo helt super slik jeg ser den i forhold til referanseverdien??? Og du ligger på idealvekten, ingenting kan vel være bedre enn det:) Tommel opp for gode resultater synes jeg:) Ble skikkelig gira på å ta den selv nå, må, må, må få bestilt time!

Blir spennende å se eventuelle endringer om tre måneder:)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.10:59

SpisElskLev: Jeg er ganske misfornøyd med fettmassen, syns den er for høy, men ellers er jeg veldig fornøyd. Leste nå at en helsescore på over 80 er bra for jenter. Oppmot 90 er knallbra. Alt over 90 er for idrettsutdøvere/fitnessfolk. Så jeg tenker at det hadde vært stilig å få helsescoren opp til sånn 85-87. Det er målet mitt :)

Ja, ta den. Du kommer til å få fantastiske resultater. Jeg bare vet det!! :)

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.11:20

Alt over 90 kan vi nok med andre ord ikke forvente oss, da vi er normale mennesker:) Et mål opp mot 90 er jo veldig veldig høyt. Kanskje heller legge seg mot 84, MAKS 85? Man skal jo ha et liv ved siden av også:) Tenk hvor mye fitnessfolk og idrettsutøvere jobber for å komme til 90. At du har kommet til 81, er jo virkelig superbra! Hva skal fettmassen ideelt sett ligge på? Jeg mener, for normale, dødelige mennesker?

Disarmed

26.okt.2010 kl.11:28

Du, dette var jo kjempebra! Er jo tydelig at du er sterk og fit, noe som er mye viktigere enn om du har gått opp litt i vannvekt. Vil jo heller ha en stram, sprek og definert kropp enn en dvask uten noen muskler? Stå på videre, sikkert motiverende med en slik test! Men er det ikke fryktelig dyrt?

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.11:29

SpisElskLev: Åkei, takk for at du er realistisk. Får jeg den opp mot 84-85 skal jeg være dritfornøyd! :)

Jeg tror ikke det er bra for kvinner å få for lav fettmasse, det går jo utover fruktbarhet og jeg driver heller ikke med fitness. Så, ser for meg et par kilo ned kanskje? Bytte ut 1-2 kilo fett med muskler i første omgang, så får vi se om det er realistisk å kunne bygge mer muskler. Vekta kan jeg jo bare kaste skjønner jeg. Er redd jeg vil få en dårlig bmi etterhvert :P

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.11:52

Disarmed: Det var kjempemotiverende og helt forferdelig resultat fikk jeg ikke nei. Er tydelig sterk, men kan bli eeenda sterkere. Tjohoo.

Kostet 450 på Elixia :)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.11:52

SpisElskLev: Kom til å tenke på det, kanskje jeg kan skylde litt av fettmassen på ...ehm... store fordeler? Hehe. Er jo bare fett og kjertler der, haha ;D

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.12:26

Definitivt!! Tenk om du hadde vært a-cup. da kunne du sikkert ha havnet på 1 kilo mindre i fett. Men det vil du vel ikke!?!?! haha;)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.12:31

SpisElskLev: Hahaha, jeg kan leve i den blinde trua :P Uansett, googlet litt og ser at normalt, slanke jenter ligger på omtrent 12 kilo i fettmasse, så da har jeg ett mål: 12 kilo i fettmasse. De 2 kiloene skal byttes ut med muskler, håper jeg :)

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.13:34

Det blir null stress. Du jobber jo så hardt, at kan ikke du, er det lite håp for resten av oss:P Men en ting jeg har lurt på er; hvis man går på LCHF, vil ikke dette gjøre utslag på fettet man har på kroppen? I og med at man spiser så mye av det mener jeg..

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.14:10

SpisElskLev: Hvordan da tenker du på? :)

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.14:35

Nei godt spørsmål.. haha.. kanskje et dumt og. Bare tenker at hvis 70 prosent av det man får i seg er fett, ville det kanskje vises under fettprosent eller viseralt fett etterhvert, men i det jeg skriver det, hører jeg selv hvor teit det spørsmålet var, så are ignorer det. HAHA!

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.14:47

SpisElskLev: Ålreit! Glemt ;D

Jeg driver nå og funderer på om jeg etterhvert skal kjøre lavkarbo/høyfett søndag-fredag, men moderat oppkarbing lørdager. Får så sykt lyst til å ha skikkelige resultater om 3 måneder :P

SpisElskLev

26.okt.2010 kl.14:52

Det er vel en del som trener ganske mye, som gjør det? Tror kanskje det kan være lurt. Vil du ikke da "kickstarte" kroppen litt en gang i uken? Skjønner deg godt. Jeg ble sååå sugen på å få tatt den teten når jeg leste innlegget ditt:)

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.16:30

SpisElskLev: Skal se om noen uker, akkurat nå er jeg enda så ny på LCHF, at jeg må la det gå en stund bare. Så tenker jeg at jeg prøver :)

Polleke - livet mitt

26.okt.2010 kl.19:47

Wow, for en syk maskin som spytter ut alt det der! Men gir jo et mye bedre bilde enn vekt da!

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.20:12

Polleke: Ja, jeg ble overrasket over et noe bedre resultat enn forventet. Vekt er ut, inbody er inn, hihi.

Polleke - livet mitt

26.okt.2010 kl.20:21

Hehe, ja! Jeg skal vente med inbody til tallene ikke spytter meg i trynet tror jeg :P men samtidig hadde det kanskje vært gøy å se hele forskjellen! Hvor tar du inbodyveiingen?

gymsokkbaby

26.okt.2010 kl.21:32

Polleke: Ja, så lenge du vet at det kan brukes som et motivasjonsverktøy og ikke henger deg opp i resultatet så er det kjempesmart. Noe jeg ikke tror du gjør altså. Jeg gjorde det hos Elixia, kostet 450 kr. Sjekk: bodyanalyse.no for en oversikt. Den er ikke hundreprosent oppdatert så jeg, så kan være greit å google inbody også pluss ditt hjemsted også:)

Silje

26.okt.2010 kl.21:56

Er herlig med slike veiininge innimellom...:D

Polleke - livet mitt

26.okt.2010 kl.21:58

Tusen takk for tips! Tror jeg skal vente litt! Ja og heller bruke den til slutten.

Wildepilde

26.okt.2010 kl.22:33

Sv. Ja, det har jeg også lest! Positivitet er fine greier, gjør dagen lysere (;

gymsokkbaby

27.okt.2010 kl.06:55

Silje: Ja, det sier litt mer enn bare badevekta gjør :D

gymsokkbaby

27.okt.2010 kl.06:57

Polleke: Ja, det er en fin måte å holde vekta på hvis man tar slike veiinger hvert kvartal. Da kan man fokusere på litt andre ting, som muskelbygging osv. Jeg fikk beskjed om å fikse skevhetene (at jeg er sterkere i enkelte deler av kroppen) så best som mulig for å slippe skader når jeg blir eldre (skev rygg osv). Kjekt å vite sånt :)

Skriv en ny kommentar

gymsokkbaby

gymsokkbaby

26, Oslo

Løpegaledama - finner terapi og ikke minst glede i lange løpeturer. Mitt nye fokus i 2010 er å øke kondisjonen, styrke og utholdenhet desto mer så jeg etterhvert kan løpe en hel maraton. Som bonus får jeg er sterk og sunn kropp, så snart kaster jeg vekta. Det er viktig å godta seg selv, ikke leve etter et imaginært bilde skapt av media.

leser denne bloggen NÅ

Kategorier

Arkiv

hits