En "Lone-uke"

Jeg føler jeg enda jukser litt på lavkarbo. Det vil si; i stedet for å slenge en god klunk smør opp i panna så kommer kaloritankene snikende: var ikke det litt mye da kjære deg? Og så veier jeg smøret før jeg hiver det oppi og ender trolig med mindre smør i panna enn hva "ekte" lavkarbofolk gjør. Den siste uka har jeg dog vært flinkere da jeg har prøvd å ikke telle kalorier, men jeg føler fortsatt at jeg både gasser på, mens jeg holder ned håndbrekket. Jeg vil så gjerne, men kaloriangsten holder meg tilbake.

Så leste jeg et innlegg skrevet av Lone i dag og tullet litt om at jeg ville ha hennes dagsmeny, for den latet til å virke helt fantastisk bra. Etter å ha tenkt meg om kom jeg frem til at det egentlig var et alvor i den spøken. Jeg vil prøve Lone-måten. På riktig. Så Lone har sagt seg villig til å hjelpe meg med å sette sammen en meny, søt som hun er.

Jeg er fult klar over at vi alle er forskjellig og det som funker for Lone funker kanskje ikke for meg. Men, hun har vært lengre i gamet og har vært igjennom en del av startsvanskene de fleste har i begynnelsen. Så, ja, jeg prøver å jukse meg til et bedre resultat her, ved å unngå alle fellene som er vanlig å begå. Om ikke annet så kan en Lone-uke lære meg å spise mer korrekt i henhold til fett?

 

Jeg ser for meg en meny tilnærmet dette, inspirasjon hentet på lone sin hjemmeside:

Frokost/lunsj:

Egg og bacon
Lavkarbolapper med masse meierismør og fet ost
Lavkarbopannekaker
Ost og spekemat
Omelett
"Kaffelatte"

 

Middag:

Grillet kylling med karrimajones
Lone sin lavkarbopizza med bernaise, namnam.
Karbonade med ost, salsa og rømme, samt en briefylt avokado
Biff med brie og hjemmelaget bernaisesaus
Kjøttkaker med kålstuing og litt egenrørte tyttebær med sukrin
Valgfri fisk med en fet fiskesaus og blomkålris attåt
Tapas

Kos:

Lavkarbo riskrem
"Kaffelatte" med litt usøtet kakaopulver
Litt rips/bringebær med fløte og litt kremtopping
Hmm... hva mer?

 

Jeg er helt klar åpen for alle typer forslag og innspill :)

 

Er ca så klar.

 

Fun fact: Jeg BRENNER opp. Herregud. Min indre termostat er stilt inn på tropehete. Hva er så artig med dette? Min samboer som alltid er varm når jeg fryser, fryser nå. Jeg måtte kle av meg, han på seg. Ingen av oss er syke. Tok tempen på meg selv og den er 0.5 grader mer enn den bruker å være. Den viste faktisk 37.0 (+ ca 0,5 siden jeg tok den i munnen). Vanligvis viser den alt fra 35.0 - 36.5. Så, betyr det at jeg har klart å spise nok fett i det siste? Brenner jeg fett nå?

12 kommentarer

SpisElskLev

28.okt.2010 kl.20:40

Ooh, dette blir spennede å følge med på:) Ser forøvrig ut som du bor et sted med mange turmuligheter? Jeg vil og ha skogen rett utenfor døra!!!:)

gymsokkbaby

28.okt.2010 kl.20:57

SpisElskLev: Ja, jeg er spent selv. Lone er skikkelig flink på lavkarbo, så hun er så søt som vil hjelpe meg. Forøvrig er det et litt eldre bilde fra nord-norge. Har masse familie der oppe. Klokka er faktisk tolv-halv ett på natta :D Lenge leve midnattsola.

Maplesyrup

28.okt.2010 kl.22:10

Lone har inspirert meg med sine lavkarbolapper, jeg kaller dem ostelapper. Jeg elsker dem og de kan spises til alle måltider - syns de er helt perfekte!! Har til og med hatt dem med på tur, de går jo fint i en boks.

Til nå har jeg spist dem kaldt, men denne uken oppdaget jeg noe fantastisk! Ostelapper med litt gräddost over, smeltet i mikroen. Åhh, så nydelig!! Det fikk meg til å tenke på at jeg kan bruke ostelappene til pizzabunn, så det er planen på lørdag. Tror Lone har gjort noe lignende, hadde nok ikke kommet på det helt av meg selv ;)

Kos deg med Lone uke - jeg gleder meg til å høre oppdateringer!

Lone

28.okt.2010 kl.23:34

Jeg liker Lone-uke. Lurer på om jeg skal joine deg på den:p Elsker bildet av ca. hvor klar du er altså:D Søta!!<3

Gratulerer med hetetoktene, der har vi alle vært:p Det er bare positivt, kroppen skrur opp varmen for å bruke all energien vi tilfører:D Det er heldigvis bare en overgang, enten blir man vandt med det ellerså går det over. Jeg vet ikke helt hvem av delene det egentlig er:p

Kos: Baconsnaks med seterrømme og tacosausdip. Jeg elsker det egentlig, men etter mitt hårreisende møte med den ene baconsnaksen har vi måttet ta en pause i forholdet våres, jeg blir så kvalm av å tenke på hårene:p

Har du prøvd kaffelatten før? Den er mettende altså!:O Helt sinnsykt faktisk:p Jeg pleier å helle i fløte også jeg, bare for å få enda litt mer fett og godsaker:D

Disarmed

29.okt.2010 kl.00:55

Oi, dette blir spennende! Begynner du over helgen? Lone har vært stor inspirasjon og hjelp på veien til meg óg, så skjønner godt at du bruker henne som eksempel!

Kanskje ikke dumt å ikke telle kalorier for en gangs skyld, tror jeg óg ville hatt godt av det! Blir litt tullete av det, og kjenner meg godt igjen i det du sier om å "jukse" med lavkarboen. Veier både ost, smør og saltpålegg jeg. Og ja - jeg brenner opp óg! Jeez. Deodranten blir hyppigere brukt enn noen gang før!

Hehe, også var du supersøt på bildet!:)

gymsokkbaby

29.okt.2010 kl.07:46

Maplesyrup: Gleder meg til å prøve de lappene, spesielt som pizzabunn, wuuhuu :)

Gräddost skal jeg også kjøpe inn altså, hmmm. Skulle egentlig være streng med ost og slikt, men tror ikke jeg klarer lavkarbo uten meieriprodukter. Får i så fall kutte dem ut igjen hvis ikke noe skjer.

Skal kjøre jevnlige oppdateringer neste uke :D

gymsokkbaby

29.okt.2010 kl.07:51

Lone: Hihi, join meg ja. Send meg gjerne hva du ca planlegger som ukesmeny ;D Er så klar at du aner ikke. I dag hadde jeg gått ned igjen en del av de 1.5 som plutselig kom på. Termostatoseffekten kanskje? Håper jeg svetter meg ned til normalvekta mi igjen, haha.

Ja, baconsnacks er ok, men blir så utrolig tørr i munnen av det. Med dip hjelper det nok veldig, og så bruker du vel også å dippe ost? :D Hmm, namnam.

Kaffelatte tenkte jeg skulle prøve meg på ja, så skrev opp kaffelattkakao som kveldskos da jeg ikke liker å drikke kaffe på kvelden. Kaffelatten tenkte jeg på før trening i morgen kanskje, siden den metter så godt :D Gleder meg, er kjempespent.

Takk for at du vil hjelpe meg søta. Håper du ikke føler det blir for mye stress :)

gymsokkbaby

29.okt.2010 kl.07:53

Disarmed: Jepp, begynner på mandag tenkte jeg :D

Ja, kaloritullet spøker i kulissene stadig vekk og er i grunnen bare et stort stressmoment enn joe annet.

Bra at du svetter da, da gjør vi nok noe riktig lell. Tusen takk for kompliment forresten:)

Lone

29.okt.2010 kl.10:59

aww, så gøy:D Hehe, jeg kan jo sende deg hva jeg har lyst på aaaakkurat nå, men blir nok ikke det samme som jeg ender med å spise til uka:p Jeg er litt vinglepetter når det gjelder mat:p

Åå, så bra at de er på vei av igjen! Kan nok hende det er pga varmen ja! Men det er jo bare deilig i så fall:D Svette deg ned til normalvekta, uten å trene, det er ikke så dumt nei:D

Jaa, jeg bruker ost og dip også, det er kjempegodt:D

Kakao med eggemelken er også veldig godt, piske masse krem og ha på toppen så blir det ordentlig kveldskos i alle fall! Flink du er som ikke drikker kaffe om kvelden!:)

Bare hyggelig å hjelpe søta<3 Det er ikkenoe stress i det heletatt, jeg synes det er kjempespennende å se om "mine matvaner" funker for andre også:D

gymsokkbaby

29.okt.2010 kl.11:04

Lone: Send meg veldig gjerne den lista, så har jeg masse mer inspirasjon. Jeg er dritspent altså, moro moro :)

Håååper det er pga varmen, for vil gjerne svette av meg kiloene ja, haha. Kan trene litt mindre hadde ikke vært så dumt, tror kroppen min hadde satt pris på det :P

Du.... har du forslag til et middagsmåltid som gir plass til eggekakao etterpå? Må lage noe raskt til kun meg selv etter trening i dag og er litt tom for ideer. Taco og rømmegrøt skal vi ha lørdag og søndag. Hmmm.... lurer på avokado med brie og spekeskinke rundt, men det er kanskje litt lite. Hva mer kan jeg fylle på her med mon tro? :)

Polleke - livet mitt

29.okt.2010 kl.22:31

Jeg er spent på hvordan Lone-uke funker på deg :D Lykke til!

gymsokkbaby

29.okt.2010 kl.22:39

Polleke: Takk, spent jeg også :D

Skriv en ny kommentar

gymsokkbaby

gymsokkbaby

26, Oslo

Løpegaledama - finner terapi og ikke minst glede i lange løpeturer. Mitt nye fokus i 2010 er å øke kondisjonen, styrke og utholdenhet desto mer så jeg etterhvert kan løpe en hel maraton. Som bonus får jeg er sterk og sunn kropp, så snart kaster jeg vekta. Det er viktig å godta seg selv, ikke leve etter et imaginært bilde skapt av media.

leser denne bloggen NÅ

Kategorier

Arkiv

hits