Planene fremover

Snart halvannen uke med Loneksperiment. Jeg har ikke fått kjøpt batteri til vekta da jeg klarte å tulle til min timeliste og dermed ikke får utbetalt lønn før om to uker. Så da får jeg ikke veid meg, men jeg har målt meg og i cm gikk jeg først ned 1 cm, for så og gå den opp igjen. Tilbake til 66 rundt midja, resten av kroppen er som før. Med andre ord, jeg går ikke opp i vekt av å spise mer fett, men jeg går heller ikke ned. Kjekt å vite.

Jeg sier meg likevel ikke ferdig med eksperiment før i morgen, så dermed har jeg tenkt at denne siste dagen skal avsluttes med bravur. Mine tall på diett.no antyder 250 gram fett (om jeg klarer å spise det, orker ikke tvinge ned mat), under 100 gram protein og under 15 gram karbo. Deretter følger det en helg hos svigers, som heldigvis er greie og ordner maten etter meg (svigermor skal til og med bake lavkarbo sjokoladekake, er hun ikke søt?).

Men, nå som jeg vet at jeg nok ikke kan spise ubegrenset med fett (i hvertfall ikke før kroppen min har en mer normal forbrenning igjen), så må jeg på ny legge restriksjoner. Jeg vil ned de kiloene jeg har gått opp, men har helt klart ikke tenkt til å prøve å nå et uoppnåelig mål jeg tidligere har satt meg. Jeg må innse, en gang for alle, at fra naturens side er jeg faktisk født "litt rund i kantene". Det betyr ikke at jeg er født med anlegg for å være kronisk overvektig, men at kroppen trives med en viss fettprosent. Jeg har timeglassfigur, middels til grov beinbyggning og  store bryster. Selv hvor tynn jeg blir så har jeg alltid en liten klump nederst på magen. Nå skal jeg kanskje prøve å bli gravid til neste år (hvis alt faller på plass), og den lille klumpen er jo min nøkkel til fruktbarhet. Så tja, da tror jeg at jeg beholder'n. Men, den kan godt krympe litt da, sånn bittelitt til ;)

Ænivæis, denne gangen skal jeg være litt mer opptatt av fordelingen av protein, fett og karbohydrater. Jeg skal spise mer enn hva jeg pleier å gjøre når jeg prøver å redusere vekta (okey, slanke meg!), fordi jeg tror at legger jeg meg for lavt vil jeg aldri få en mer normal forbrenning. Jeg MÅ spise nok, og 1500-1600 kcal er ikke nok når jeg trener 5 dager i uka (kanskje for deg, men ikke for meg). Jeg har 1350 i hvileforbrenning (det jeg vil forbrenne om jeg ligger på sofaen og ikke løfter en finger), jeg går tidvis mye og jeg trener 60-100 min 5 ganger i uka. (Jeg skriver dette for å minne meg selv på det også, ikke for å belære andre). Åkei, tilbake til min nye plan:

På treningsdager:

Fett: 150-170 gram
Protein: 60 - 100 gram
Karbohydrater: 15-30 gram

Dette tilsvarer 1650-2050 kcal, alt etter hvor sulten jeg er.

På treningsfrie dager:

Fett: 130 - 150 gram
Protein: 60-90 gram
Karbohydrater: 10-20 gram

Dette tilsvarer 1450 - 1790 kcal, igjen... jeg kjenner etter på sultfølelsen.

Vann:
Minst 3 liter hver dag, da tells ikke det jeg drikker under trening da det kun erstatter væsketap.
Trening:
Som vanlig, styrke og kondisjon med vekt på styrke.
Mål:
Spise minst mulig kunstig søtningsmiddel, kutte ned på meieriprodukter (men gidder ikke kutte ut helt enda), spise etter sult og spise langsomt,
Lengde:
Dette prøver jeg frem til jul, så tar jeg en ny vurdring. Evt ny inbodytest allerede da, for å se om dette opplegget har noe for seg.
Utskeielser:
1 dag i uka, i tråd med lavkarboprinsippene. Kan overskride oppsatt dagsbehov denne ene dagen, men ikke ta helt av.


Forresten, et lite by the way på slutten... er innmari svimmel i dag. Svartnet nesten for meg flere ganger på trening, men klarte å fullføre en god nok økt lell. Jeg har spist nok, sovet nok og jeg har ikke trent mer enn vanlig... så hva skjer? Noen som har opplevd det samme? :-/

8 kommentarer

SpisElskLev

11.nov.2010 kl.12:39

Jeg tror du er min planleggingsguru! At du klarer å planlegge så godt, og holde deg til det over så lang tid er rett og slett imponerende! Det eneste jeg greier planlegge er trening, men også der endrer jeg stadig planene;)

Ift det siste du skriver, så kan det jo hende at kroppen er mer sliten enn du tror, selv om du sover nok og spiser nok? For eksempel om det er ekstra stress på jobben, eller du har trent veldig mye over lengre tid. Selv om kroppen trenger nok mat, trenger den også nok hvile;)

gymsokkbaby

11.nov.2010 kl.13:52

SpisElskLev: Haha, jeg har planleggingsmani, det er min favorittsyssel ;)

Tja, kanskje den har noe virus i seg eller noe, for føler ikke akkurat at jeg har trent veldig mye, jeg har jo kuttet ned :) Føler meg fortsatt veldig light headed, så det blir en rolig kveld på meg i hvertfall.

Louise

11.nov.2010 kl.21:18

Så søt svigermor er ^^, Flink du er å planlegge ja... jeg skal prøve å bli like flink :P

Og tusen takk =) Selve brettegreiene lærte jeg på internett. Resten er bare fantasi ^^,

gymsokkbaby

11.nov.2010 kl.21:25

Louise: Jaaa, hun vil liksom imøtekomme meg på alle mulige måter. Det er koselig, da blir det ikke så vanskelig å dra bort når man spiser litt "vanskelig" :)

Tror jeg må ta å google litt nå, noen bra nettsteder?

Maplesyrup

12.nov.2010 kl.10:21

Wow, 250 g fett! Du må gjerne legge ut hva du spiste/planlagte å spise for å klare dette ;) Jeg er stolt idag fordi jeg klarer 140 g hehe;)

Utrolig bra at du kan fortelle svigerforeldrene dine at du spiser lavkarbo og at de faktisk lager kake og det hele til deg. Selv føler jeg meg ikke så komfortabel, men jeg har begynt å ymte frempå at jeg spiser lite brød og poteter. De pleier å glemme det til neste gang vi er på middag hehe:P

Hørtes ut som det var en bra ting at lønna kommer senere, så slipper du veiestyret;)

gymsokkbaby

12.nov.2010 kl.10:31

Maplesyrup: Det ble bare 200 gram fett, men jeg er ikke så redd kaloriene lengre, merkelig nok. Blir nesten trist å måtte senke dem igjen, hehe, for har vært helt smuuuud å kunne fråtse i smør, rømme, fløte og majones ;) Men, som du ser skal jeg fortsatt ligge høyt. Målet er 160 på dager jeg trener. Jeg er dritspent, fordi jeg tror faktisk at dette er måten å gjøre det på for meg. Når jeg gikk ned som mest sist gang så spiste jeg rundt 2000 kcal. Når jeg prøvde å senke det virker det som forbrenninga stoppet helt opp. Men, det er meg da :)

Jeg digger svigerforeldrene mine, men så er de veldig lette å snakke med og veldig forståelsesfulle :)

Ja, jeg skal ikke veie meg før jeg har gått noen uker på mitt nye opplegg. Heller ikke måle meg. Setter ny veie-og-måledag til....fredag 3 desember! 3 uker til det :) Hvis ikke ender jeg bare med å bli rastløs og hopper på et nytt prosjekt hvis jeg ikke får umiddelbart godt resultat. Kjenner meg selv litt for godt der ;)

Maplesyrup

12.nov.2010 kl.19:32

Glemte helt å kommentere på den gravid delen av innlegget ditt! Så utrolig spennende:)

gymsokkbaby

13.nov.2010 kl.12:50

Maplesyrup: Ja, det kan ta tid da. Er ikke sikkert jeg er gravid på noen år, men vi har i hvertfall snakket om at det kan være verdt å starte sånn smått. Er nok ett år til, for jeg skal ikke være gravid neste sommer :P

Skriv en ny kommentar

gymsokkbaby

gymsokkbaby

26, Oslo

Løpegaledama - finner terapi og ikke minst glede i lange løpeturer. Mitt nye fokus i 2010 er å øke kondisjonen, styrke og utholdenhet desto mer så jeg etterhvert kan løpe en hel maraton. Som bonus får jeg er sterk og sunn kropp, så snart kaster jeg vekta. Det er viktig å godta seg selv, ikke leve etter et imaginært bilde skapt av media.

leser denne bloggen NÅ

Kategorier

Arkiv

hits