Heltemat uten melk og hvete

Hva skal jeg spise i to uker fremover da? Nå som jeg skal pine meg selv og kutte melkeprodukter og hvete? Vel, det viser seg i grunnen å være ganske så mye godt jeg kan lage likevel. Og ja, jeg orker ikke kutte nøtter og frø likevel, det får bli senere. Er nok å ta hvete og melkeproduktene først da de ofte er verstingene. Kunstig søtning skal gå ned til minimalt - så har planer om å gulpe farris fremover. Kanskje lage hjemmelaget saft også.

Så, her er uansett min plan:

 

 Frokost/lunsj

  1. Lilalife sine melkefrie briks.  Med ønsket pålegg på.
  2. Hjemmelaget knekkebrød.
  3. Cecilie sine kokoslapper - bytte ut melk med ja, kokosmelk :)
  4. Dedication sin omelettrull - bruker vann i stedet for melk, fyllet blir hjemmelaget aioli og spekeskinke.
  5. "Eggebrød " - stekt egg med skinke og majones på.
  6. Salater: f.eks grillet kylling (MED skinnet, namnam), hjemmelaget aioli og salatgrønnsaker etter ønske.
  7. Middagsrester - favorittlunsjen min det egentlig.
  8. Eggemelkskaffe med usukret kakaopulver, weee.
  9. Egg&bacon - helgefrokost :)
  10. Grillet kylling fra varmmatsdisken
  11. Wrap av salatblad med ønket fyll, f.eks kjøtt, avokado og aioli.
  12. Tapaskjøttboller med hjemmelaget tomatsaus.
  13. Forslag?

 

Middag:


  1. Lilalife sin sataywok
  2. Sashimi med soyasaus, syltet ingefær og sesamfrø.
  3. Fisk med diverse eggbaserte sauser (hollandaise f.eks, eller bare smør og bacon).
  4. Fisk med karrisaus (laget med kokosmel) er også knallgodt.
  5. Biff med hvitløkssmør og sellerirotfries - sistnevnte er fantastisk. En god salat attåt med oljedressing. '
  6. Biff med hjemmelaget bernaisesaus - med hvitløksstappe av blomkål.
  7. Lena Beatrice sin kyllingnuggets (majones og finmalt baconcrips) med choronsaus og salat.
  8. Lena Beatrice sine kjøttboller med tykk og god tomatsaus.
  9. Lilalife sin juliennepasta
  10. Jannike sin kyllingsuppe
  11. Kyllingburger med lilalife sine briks (se under frokost/lunsj) som hamburgerbrød, aioli og sellerirot fries attåt. Salat attåt.
  12. Pestolaks med pinjekjerner, servert med smørstekte grønnsaker. 
  13. Chili corn carne - med sellerimos attåt. Tenker å bruke kryddersmør i mosene siden fløte og lignende er utelukket.
  14. Kyllingwok med Sara sin sweet chili saus og cashewnøtter.

 


Helgesnacks:


  1. "Fluff:" lage eggedosis med sukrin for så å blande inn frosne bær og kjøre det sammen med stavmikser. Overraskende godt og friskt.
  2. Eggemelkskakao
  3. Melkefri mørk sjokolade, evt lage cocosakonfekt :)
  4. Nøtter i begrenset mengde
  5. Et glass vin eller to.
  6. Forslag? :D

 


12 kommentarer

Disarmed

01.feb.2011 kl.10:22

Dette så jo riktig så godt ut! Lurt av deg å planlegge, men synes uansett du er superflink dersom du greier å holde deg helt til dette! Hvor lenge skulle du holde på, sa du?

Og har du oppskrift på hjemmelaget aioli? Er jo desidert det beste som finns!:)

Lykke til!
Hva har du i den hjemmelagede aiolien? For det er jo melkeprodukter det da? As in majo og sånt? Eller...

Mmmm... kjenner jeg er sulten og at det er leeeenge til lunsj. Hele 50 minutter... BAH!

gymsokkbaby

01.feb.2011 kl.10:58

Disarmed: Satser på at det skal gå greit, men blir nok litt lei etterhvert. Blir kun to uker, satser på det holder :)

Venninna mi som har slik en god oppskrift, skal høre med henne, teste og poste :D

gymsokkbaby

01.feb.2011 kl.10:59

Slimfast: Majones er jo bare egg og olje - så det er ikke melkebasert! :D

Drikk en kopp te - det hjelper ofte meg :) Har du glemt frokost altså?

- Sara -

01.feb.2011 kl.15:45

Wow! Du har virkelig vært flink til å sette opp mye forskjellig! :-) Da viser det seg at det gjelder bare å være kreativ, selv om man skal kutte ut enkelte ingredienser ;-) Stå på!
Har din PT fått litt mer troen på kostholdet ditt, eller vil h*n fortsatt ha mer karbohydrater i måltidene dine? :-)

gymsokkbaby

01.feb.2011 kl.16:15

Sara: Ja, det er heldigvis masse god, alternativ mat til de med intoleranser. Blir spennende å se om jeg har det eller ei :)

PTen skal måle/veie meg til mandagen, da får jeg vel domen. Føler jeg har gått ned litt, men veldig veldig lite. Jeg tror at det er noe i kosten min som slår bein for meg, fordi jeg er veldig flink egentlig. Enten så spiser jeg noe jeg ikke tåler eller litt for mye til middag. Middag er det eneste måltiden jeg kan spise meg skikkelig mett, de andre måltidene blir jeg bare sånn passe mett. Mulig det er feil for meg - selv om mange lavkarbere spiser lite på dagtid og masse på kvelden. Vi får se. Jeg nekter i hvertfall å gå ned på kaloriene - men kan være villig til å spise litt mer fedonaktig hvis PT mener det kan hjelpe.
Haha... Hadde bare en smoothie. Men noen ganger så funker det dårlig å ha smoothie i 7 tiden og så spise lunsj klokken halv tolv. :(

Olje og egg?? Hmm... da kan man lage egen majones altså? Kanskje sunnere enn å kjøpe? Siden man kan velge olje liksom... ;)

Maplesyrup

02.feb.2011 kl.08:59

Her var det masse bra mat!! Alt man kan finne på bare man er kreativ;) Er nok lett å gå i den fella at man lett spiser det samme hele tiden, jeg spiser nemlig veeeldig ofte smeltet ost/salami når jeg ikke har fantasi eller har dårlig tid. Kanskje jeg skal la meg inspirere litt av lista di neste gang jeg har lyst å smake noe nytt, mye godt her:)

gymsokkbaby

02.feb.2011 kl.10:20

Slimfast: Ja, skal poste et innlegg med how-to når det kommer til majones eller aioli om man liker hvitløk :)

Hvis man skal ha smoothie på morgenen anbefaler jeg å ha rått egg i. Det smaker NADA, men gjør en mett lengre. Litt fett (cocosa f.eks) kan også bidra til at du holder deg helt frem til lunsj ;)

gymsokkbaby

02.feb.2011 kl.10:20

Maplesyrup: Tenkte at hvis jeg nå skal ta to uker uten melkeprodukter og hvete, så må jeg ha noe å se frem til lell - masse god mat :) Dette blir kjempegøy! Jeeej. Ingen smeltet ost...ingen fløtekaffe, ahhhh....sukk :P

Louise

02.feb.2011 kl.18:20

Der har du jo masse forslag ^^, Det der går fint!

Lag smoothie med masse frukt og bær og juice ^^,

gymsokkbaby

03.feb.2011 kl.12:58

Louise: Jeg spiser ikke mye frukt og ikke juice, men jeg kan faktisk lage smoothie med masse bær, rå egg og cocosa :D

Skriv en ny kommentar

gymsokkbaby

gymsokkbaby

26, Oslo

Løpegaledama - finner terapi og ikke minst glede i lange løpeturer. Mitt nye fokus i 2010 er å øke kondisjonen, styrke og utholdenhet desto mer så jeg etterhvert kan løpe en hel maraton. Som bonus får jeg er sterk og sunn kropp, så snart kaster jeg vekta. Det er viktig å godta seg selv, ikke leve etter et imaginært bilde skapt av media.

leser denne bloggen NÅ

Kategorier

Arkiv

hits